piątek, 4 września 2015

Kulinarnie #1 - Zapiekanka ziemniaczana z warzywami sezonowymi.

Kto nie lubi zapiekanek? Są szybie, pyszne i proste w wykonaniu, dlatego pierwszym przepisem, który Wam zaprezentuję będzie własnie zapiekanka. Z dumą przyznam, że jest to mój autorski przepis oraz praktycznie wszystkie składniki pochodzą z mojego ogrodu, z czego jestem szczególnie zadowolony, bo wiem co jem. Lubię ten przepis, bo można go dowolnie modyfikować, ale o tym powiem na końcu. Ogólnie, to zapiekanka jest pyszna, ale to już sami oceńcie, kiedy zrobicie ją u siebie.

Składniki:
- 1 kg ziemniaków
- 1 cukinia
- kilka pomidorów
- 2 cebule
- 3 ząbki czosnku
- starty ser
- 2 łyżki oliwy
- 2 łyżeczki octu balsamicznego
- przyprawy (szczegóły - punkt 5)



1. Ziemniaki gotujemy w mundurkach, obieramy i kroimy na plastry.
2. Cukinię kroimy na plastry i posypujemy solą, gdy zbierze się woda, wylewamy.
3. Cebulę i czosnek siekamy (można przez praskę, jak komuś się nie chce) i smażymy.
4. Pomidory parzymy, obieramy ze skórki i kroimy w plastry.
5. Przygotowujemy przyprawy: ja użyłem pieprzu, gotowej przyprawy do ziemniaków, słodkiej papryki, odrobiny chili, soli i ziół prowansalskich.
6. W wysmarowanym naczyniu układamy warstwę ziemniaków (około 1/3 ziemniaków) i posypujemy ją przyprawami.
7. Na ziemniakach układamy odsączone z wody plastry cukinii (wszystkie).
8. Na cukinii kładziemy połowę cebuli z czosnkiem, całość skrapiamy oliwą i octem balsamicznym.
9. Powtarzamy kroki 6, 7 i 8, ale zamiast cukinii kładziemy pomidory.
10. Układamy ostatnią warstwę ziemniaków i posypujemy ją przyprawami.
11. Danie posypujemy startym serem, po czym skrapiamy oliwą i octem balsamicznym.
12. Pieczemy w piekarniku przez około 30 minut w 180 stopniach.



ZAPIEKANKA TROCHĘ SIĘ ZA BARDZO SPIEKŁA, PONIEWAŻ ZAPOMNIAŁEM, ŻE SIEDZI W PIECU I ZAJĄŁEM SIĘ CZYMŚ INNYM - ALE NIE UJMOWAŁO JEJ TO SMAKU - BYŁA PRZEPYSZNA!

Wyżej wspomniałem, że ten przepis można dowolnie modyfikować. Jest to prawda, bo nawet ten, który właśnie Wam pokazałem jest modyfikacją. W oryginalnej wersji zamiast pomidorów była fasolka szparagowa. Ogólnie, to zamiast cukinii i pomidorów można dać absolutnie dowolne składniki i stworzyć własną wariację tej zapiekanki, choćby nawet kurczaka i brokuły, chociaż tej wersji nie próbowałem. Koniecznie dajcie mi znać, czy wypróbujecie mój przepis i czy zapiekanka przypadła Wam do gustu!
 
No i w końcu nastał długo oczekiwany dzień premiery moich kulinarnych wyczynów. Naprawdę intensywnie zastanawiałem się, co dać na początek. Zdecydowałem się na tą zapiekankę, bo ją uwielbiam, bo jest sezonowa, bo jest prosta i ogólnie genialna :) Mam nadzieję, że nie zostanę spalony na stosie za jakość zdjęć i ogólnie za brak jakiegokolwiek merytorycznego przygotowania do ich robienia - nie jestem profesjonalistą w tej dziedzinie i zdaję sobie sprawę, że przedszkolaki lepsze zdjęcia robią. Gównie dlatego są one takie małe - żeby nie straszyły za bardzo :D Na blogu też nie potrafię zbytnio tych zdjęć jakoś porozmieszczać, dlatego znajdują się one gdzieś na boku, ale mam nadzieję, że smak tej zapiekanki Wam to wynagrodzi. 

39 komentarzy:

  1. Omg, poszło w świat...
    Trochę się boję, że zawiodę Wasze oczekiwania.
    Przepraszam za zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie przepraszaj to niech inni przepraszają :))
      A co do zapiekanki, bardzo lubię i często serwuję domownikom nawet już z gotowanych ziemniaków jak mi się nie chce jakiś kluchów gnieść.
      Ziemniaki lubią dodatek suszonego lubczyku polecam, albo zamiast octu balsamicznego można dodać sok i skórkę z cytryny. Też pyszne :)

      Usuń
  2. Zapiekanki robią furorę jestem pewna, że Twoja także zawojuje blogi ^^ ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Halo, zdjęcia jak na pierwszy raz są bardziej niż w porządku. Jeszcze bardziej się wprawisz.
    Pozytywnie mnie zaskoczyłeś, naprawdę trafiając w mój gust, bo kocham się w prawie wszystkich zapiekankach świata. Do tego czosnek i ser...
    Dobrze, że można modyfikować wedle uznania (no prawie, bo granice jakieś są...), ponieważ wiadomo, jak to bywa. Tego nie ma, za to jest to.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Cenię sobie Twoje zdanie i naprawdę się cieszę, że się podobało!

      Usuń
  4. Mam nadzieję, że smak jest adekwatny do wyglądu ;] Rzeczywiście, kto nie lubi zapiekanek? Ciekawy przepis i najważniejsze, że twój oraz że składniki są z twojego ogrodu- zdrowo i smacznie- jestem zachwycona. Na pewno wypróbuję ten przepis i mam nadzieję, że nie skończy się tylko na jednym przepisie.

    http://you-always-be.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że nie - mam już w głowie kolejne!

      Usuń
  5. Uwielbiam wszelkie zapiekanki, a ta wygląda o wiele ciekawiej niż większość. Dużo w niej warzyw, za którymi nie przepadam, ale wydaje mi się, że w takim wydaniu nawet mogłyby mi zasmakować.
    Kulinarna seria zaczyna się obiecująca. Czekam na więcej przepisów ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem Ci, że ja osobno nie zjadłbym ani cebuli, ani ziemniaków, ani cukinii - ale w zapiekance smakują wybornie!

      Usuń
  6. Sekunda , bo ja chyba nie jestem na tym blogu co zawsze .. ksiązka , ksiązka , film , książka , film , film , film , film , film , ksiązka , książka , film , książka , książka i ZAPIEKANKA ?! No chyba , ze już taki post był , a ja go nie przeczytałam .. To ja sobie sama znajdę fajną książkę o ! Nie umiesz ! A może ja nie chcę zapiekanki ? Hehe ( sarkazm ) jenyy ..
    a tak na serio , to wygląda całkiem okay . Gdybym umiała gotować to bym na pewno zrobiła , ale moja przygoda z gotowaniem zakończyła się po przypaleniu wody. Tak się na prawdę da ..

    http://Fidanzataa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No dobra może nie książki .. chyba coś mi się pomieszało ...

      Usuń
    2. Cieszę się, że udało mi się Ciebie zadziwić!
      Mam nadzieję, że jeszcze nie raz pozytywnie się na moim blogu zaskoczysz!

      Usuń
  7. Wygląda bardzo apetycznie! :)
    Szkoda tylko, że są w niej pomidory, których osobiście bardzo nie lubię...
    Przepis sobie gdzieś skopiuję, a nóż zrobi się ze mnie kucharz :D

    truelifebydamien.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz sobie pomidorki zastąpić czymś innym, co lubisz :) Ja w pierwotnej wersji miałem fasolkę szparagową.

      Usuń
  8. 1. Zdjecia są fajne, nie bredź mi tu, że nie. ;) A na to, że są małe sobie znalazłam sposób - kliknięcie i mam na cały monitor tak, że aż się głodna zrobiłam.
    2. No czemu wrzesień?! Nie będę miała na nic czasu... a ja chcę to zrobić! Nie wiem, kiedy i jak, ale no zrobię. #obiecuję
    3. Zapiekanka na początek to był dobry pomysł, zwłaszcza, że tak jak piszesz - sezonowe warzywa. Uwielbiam zapiekanki, więc jak dla mnie strzał w 10 z tym przepisem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wypadło na wrzesień, bo dopiero pod koniec sierpnia podjąłem się wprowadzenia zmian i jak najszybciej chciałem zacząć je realizować :)

      Usuń
  9. uwielbiam zapiekanki, a ta musi być przepyszna ♥

    adgam.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Mniam! Kocham zapiekanki! Pozdrawiam, melodylaniella.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Hi dear. Your blog is so cool.
    If you would like to follow me back, that would be so nice :)

    Check out my blog
    http://bekleveer.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Robiłam kiedyś podobną i była naprawdę przepyszna! :)
    Świetny przepis ;)
    Pozdrawiam! :D
    Mój blog - klik ^^

    OdpowiedzUsuń
  13. ...heh, ja z mamą czasem zapominamy o ciastkach owsianych, potem są twarde jak kamyki :P

    OdpowiedzUsuń
  14. Wygląda bardzo apetycznie :) Uwielbiam wszystkie zapiekanki :d

    Zapraszam do mnie, jak się spodoba zaobserwuj.
    m-artyna.blogspot.com-KLIK!

    OdpowiedzUsuń
  15. Uh, ale mi zrobiłeś smaka! Ziemniaki, cukinia, pomidory i jeszcze ser, połączenie idealne :D Mniam! Aż chyba wypróbuję.

    OdpowiedzUsuń
  16. mmm, uwielbiam zapiekanki :)
    też jakiś czas temu dodałam dwa przepisy - na zapiekankę ziemniaczaną i makaronową, pychotka :))

    http://triviaaboutme.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  17. Mm uwielbiam zapiekanki a twoja wygląda naprawde świetnie! Zazdroszczę talentu kulinarnego! Mnie by się na pewno taka nie udala wiec poprosilabym pewnie kogoś do pomocy ;) Pozdrawiam
    artistically-immediately.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. Zawsze kombinuję po swojemu z zapiekankami. Nie jestem pewna, czy kiedykolwiek którąś zrobiłam od początku do końca zgodnie z przepisem. Cóż, może Twoja będzie pierwsza? ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. To jest super chyba właśnie podsunąłeś mi pomysł na jutrzejszy obiad :) Najbarzdiej tajemnicza rzecz to przyprawy... uchyl rąbka tajemnicy, sól, pieprz, oregano? papryka? Cynamon? Smocze łuski? Włosy Hobbita?
    Pozdrawiam Randaksela

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojeja, a ja nie napisałem o tym, jakie przyprawy?
      Zaraz się tym zajmę.

      Usuń
    2. Jest! W punkcie piątym opisałem, jakich użyć przypraw ^^

      Usuń
  20. NIE MA MIENSA! NIE LÓBIĘ!1!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś w gimnazjum, jak się bawiłem w wegetarianizm, to pisałem ludziom po zeszytach: "MIENSO TO ZUO!", hihi ^^

      Usuń
  21. Mmmm... ale mi smaka narobiłeś, a ja przed komputerem na głodniaka teraz...
    Redpanther
    ontheothersideofstars.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  22. Wygląda super, ale dla mnie bez sera, bo jestem weganką :)
    ❤ blog

    OdpowiedzUsuń
  23. Aż się głodny zrobiłem. Na pewno zrobię ją w wolnej chwili. ;)

    OdpowiedzUsuń