poniedziałek, 26 października 2015

Gadanie #19 - Jestem Czwórką!

Enneagramie już Wam mówiłem przy okazji LBA w czerwcu, jednakże wtedy tylko o tym trochę wspomniałem, a dziś chciałbym poświecić temu zagadnieniu calusieńki post! :D Wiem, że niektórzy z Was już kiedyś sobie enneagram robili, przy okazji tamtego posta. Dzisiaj chciałbym zachęcić pozostałych. Zacznę od początku, czyli czym jest enneagram.

Otóż, Kochani Moi, jest to nauka mająca na celu scharakteryzowanie ludzkich rodzajów osobowości oraz związki między nimi. Wyróżnia się 9 podstawowych typów osobowości z tym, że typy sąsiadujące z naszym mogą mieć na nas wpływ i określa się je wtedy skrzydłem. Dla przykładu, osoba o typie 6 może mieć skrzydło w typie 5 i zapisujemy to wtedy w ten sposób: 6w5 (w - wing, ang. skrzydło). 

Na stronie o enneagramie znajdziemy bardzo praktyczny i szczegółowy test. Jego rozwiązanie może zająć nam trochę czasu, ale efekt będzie tego warty. Przy okazji uczulam wszystkich, żeby naprawdę szczerze odpowiadali na pytania, zaznaczali odpowiedź taką, jaka jest, a nie jaką chcieliby, żeby była, a wtedy na pewno efekty będą ich zadowalać. Fakt, zdarza się czasem, że w niektórych przypadkach opis z enneagramu się nie zgadza, no ale rzadko. 

Ja jestem enneagramową Czwórką, czyli Indywidualistą ze skrzydłem w Piątece, czyli Obserwatorem. Stąd mój nick: Indywidualny Obserwator - te dwa słowa najbardziej perfekcyjnie oddają mój charakter. A co zyskałem dzięki poznaniu swojego typu? Oczywiście nie muszę chyba wspominać o swojej radości, kiedy czytając opis natknąłem się na dokładne przedstawienie swojej osoby, jakby w Internecie mieli perfekcyjny opis mojego charakteru. To było bardzo zabawne uczucie. 

Poza tym, znalazłem tam wiele informacji o moich wadach i nauczyłem się dzięki temu je akceptować, bo dowiedziałem się, że taki po prostu jestem i nic na to nie poradzę. Mało tego, znalazłem tam pomoc, jak sobie ewentualnie z nimi radzić. Znalazłem tam praktyczne porady, co robić, aby być szczęśliwym, a także inne osoby, które sobie na tę stronę wejdą mogą sobie poczytać jak postępować ze mną, żebym był zadowolony. Dzięki temu można uniknąć w życiu wielu kłótni i niepotrzebnych spięć. 

Poza tym, związki. Czwórki łączą się z Jedynkami i Dwójkami, czy to w miłości, czy przyjaźni i właśnie z tymi typami dogadują się najlepiej. Fajnie jest do siebie pasować, jednakże inne typy także nie są od razu skazane na porażkę. Na stronie o enneagramie jest specjalna tabela pozwalająca sprawdzić, jak wyglądałaby relacja dowolnych dwóch typów. 

Wspominałem, że jestem Czwórką ze skrzydłem w Piątce. Jaki więc jestem? Postaram się wyłuskać kilka najważniejszych informacji z tej strony, żebyście mieli możliwie najjaśniejszy obraz mojej osobowości. Żyję głównie we własnej wyobraźni i świecie swoich uczuć. Porównuję rzeczywistość z tym, co mogłoby się wydarzyć. Mam skłonność do samo odkrywania się przed innymi i czuję się pewnie opisując własne emocje. Bywa, że identyfikuję się z wizerunkiem niepełnej i niedowartościowanej osoby, bo nadaje mi to cech unikalności i wyjątkowości. Uważam siebie za tragicznego romantyka i lubię mieć poczucie traktowania się jako osoby bardzo wyjątkowej. Jestem idealistą. Posiadam dobry smak i doceniam wartość piękna. Jestem subiektywny i dobry w myśleniu metaforycznym. Moje priorytety to wyrażenie siebie i samopoznanie.

Moje skrzydło, Piątka, daje mi introwertyczne zachowanie, odsuwanie się od innych i złożoną osobowość. Jestem intelektualistą i posiadam głębię uczuć. Jestem otwarty na duchowe i estetyczne doznania. Znajduję wiele znaczeń dla prawie wszystkich zdarzeń. Jestem samotnikiem. Do świata zewnętrznego podchodzę z rezerwą, lecz wewnętrznie bardzo go przeżywam. Łatwo popadam w alienację i depresję. Mam poczucie zupełnej inności, jakbym pochodził z innej planety. Narzekam na swój los, wspominam i przeżywam wielokrotnie zdarzenia z przeszłości. 

No, to by było na tyle, jeśli chodzi o mnie. Powyższe dwa akapity to słowo w sowo przytoczone fragmenty tekstu z tej strony, które dokładnie mnie opisują. Na koniec chciałbym prosić wszystkich tych, którzy Enneagramu jeszcze nie robili, żeby się za to zabrali, bo naprawdę nie będą żałowali. Opisy mogą naprawdę pomóc każdemu uporać się z własną osobowością. 

27 komentarzy:

  1. Ciekawe :) kiedyś o tym czytałam :) ja z kolei jestem 9 :) i łączę w sobie wszystkie cechy wszystkich liczb :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też jestem 9, niesamowicie było czytać i uświadamiać sobie: tak to prawda!

      Usuń
  2. Enneagram odkryłam całkiem niedawno. Po zrobieniu testu okazało się, że jestem Piątką ze skrzydłem Czwórki. Po raz pierwszy zdarzyło mi się, żeby test w 100% procentach opisywał moją osobowość. Naprawdę świetna sprawa.

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak jakoś nie lubię takich testów... Ale ciekawość mnie zżera ;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pokochałam Enneagram po tym, jak przeczytałam właśnie opis 4w5 jakby to były moje słowa, moja charakterystyka. Wzięłabym zakreślacz i zakreśliła wszystko - od góry do dołu. Wszystko, również ze złymi cechami. Teraz jestem rozentuzjazmowaną fanką Enneagramu i nader zbyt często się na niego powołuję, co daje mi uczucie, że ludzie mają tego dość. I wolę właśnie Enneagram od testu MBTI, w którym za każdym razem wychodzi mi INTJ, chociaż podobno nie pasuje on do 4w5.
    4w5, 4w5 forever.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta, jeszcze chciałam dodać... Bardzo podoba mi się fakt, że na każdy typ mają wpływ inny i to nie w sposób typu "wing", ale trochę inny. Na przykład dodatkowe cechy jedynki dają czwórce logiczne myślenie i zdolności ścisłe, o czym ludzie często zapominają opisując czwórki jako wiecznych artystów i humanistów. Nie, nie, nie. Jestem 4w5 z wpływem 1 - może dlatego niezmienne INTJ?

      Usuń
    2. (Zrób sobie MBTI i pochwal się wynikiem - jestem ciekawa Ciebie. :D)

      Usuń
  5. Ja mam trochę inne zdanie na temat takich testów. Ennagram robiłam, Internet pokazał mi jeszcze kilka testów osobowości i robiłam je jak najbardziej szczerze. Przedstawiałam wszystko tak jak jest i po przeczytaniu wyników, doszłam do wniosku, że tak naprawdę to może coś o nas mówi, ale najgorsze jest to, że potem staramy się w to uwierzyć. Wyszło nam, że jesteśmy tacy i tacy. I tacy się staniemy. Nie będziemy tym, kim chcemy być, tylko tym, kim przedstawia nas taki Ennagram.
    Pamiętam, że często czytałam o tym, iż jestem nieśmiała, zamknięta... To co Ty napisałeś o samym sobie, tyczyło się też mnie. Ale przecież ja nie chce być taka, jak mnie tam opisali. Chce być pewna siebie, otwarta i przebojowa ( w granicach rozsądku). I tylko moje postanowienie, i wykreowanie siebie powala mi być sobą.
    Introwertyczką nie stałam się z wyboru. Nabyłam to. Postanowiłam sobie, że koniec z tym. To mnie ogranicza. Nie mogę żyć tak, jak chcę. Będę ćwiczyła swój umysł. I teraz się cieszę. Bo przestałam wierzyć Ennagramy, horoskopy i co tam jeszcze może być. Stałam się po prostu sobą .Tym, kim chce być.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest też dobre podejście. Jeżeli chcesz się zmienić, to jak najbardziej, enneagram na pewno taką zmianę utrudni...

      Usuń
    2. Według mnie, jeśli mogę się wtrącić, w Enneagramie głównym motywem jest chyba samoświadomość. Dobrze wiedzieć, jakim się jest i w jaki sposób reaguje się na świat.
      A introwertyzm to jednak według mnie nie tylko wybór ani nabycie, a genetyka i coś wrodzonego, tak jak większość naszych cech.

      Usuń
  6. Całkiem niedawno, rozwiązywałam test, który miał na celu określić mój temperament. Chętnie wejdę na ten enneagram (chyba dobrze napisałam?). Ciekawa jestem, czy odkryję siebie na nowo :)

    INNA MYŚL [blog] | MÓJ KANAŁ NA YOUTUBE

    OdpowiedzUsuń
  7. Zrobiłam test i muszę przyznać...coś w tym jest :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja robiłam o jak pisałeś o tym pierwszy raz i to co wyszło z jakiegoś powodu zupełnie nie pasowało do rzeczywistości. W sumie cały czas się zastanawiam dlaczego ten wynik wyszedł w sumie nieprawdziwy.

    OdpowiedzUsuń
  9. mi wyszło 2w1, w sumie w dużej części się zgadza, interesujacy post :D/K

    OdpowiedzUsuń
  10. Nigdy wcześniej nie słyszałam o tym teście, ale gdy tylko przeczytałam Twój post, zrobiłam go sobie... i też jestem 4w5. xD Dokładnie nie zagłębiałam się w moją charakterystykę, ale wstępnie mogę powiedzieć, że zgadzam się z tym, że jestem jaka jestem według tego testu. :D
    Sztuka parzenia herbaty [klik]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, tak sobie myślałem, że mamy parę wspólnych cech :D

      Usuń
  11. Bardzo ciekawy temat! Nie słyszałam o tym teście, wyszło mi 4w3 :). 90 % się zgadza, ale z niektórymi pytaniami miałam poważny problem...
    Pozdrawiam, Ruciakowa.

    OdpowiedzUsuń
  12. Jak dobrze wiesz, też go wykonałem. Jestem typem 2w1.Rzeczywiście opis się zgadza. Poczytałem o tym bardzo dużo i enneagram pozwala lepiej poznać siebie i innych. :) Dziękuję za kolejną super wciągającą rzecz i pomoc w odnalezieniu siebie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Jak zaczęłam o tym czytać, to pierwsze wrażenie - bujdy, to pewnie takie głupoty jak horoskopy.. No ale kiedy napisałeś, że pomagają oni tutaj znaleźć drogę do szczęścia itp. to postanowiłam, że spróbuję ;]
    No pytania były ogromną trudnością, bo nie zawsze wiedziałam co wybrać, plusem jest to, że nie było tylko jednej odpowiedzi, a można było to stopniować 1-5- ogromne ułatwienie dla niezdecydowanych XD
    Wyszło mi 7w6. Entuzjasta, tak- to z pewnością ja. To takie świetnie uczucie czytać i widzieć, jak to idealnie cię opisuje ;o
    "czuję się ograniczona, gdy jestem z kimś w bliskim związku'- tak, to idealnie mój opis ;o dzięki za tą stronę, serio! :D

    OdpowiedzUsuń
  14. o może zaraz zrobię ten test ;)

    Zapraszam:
    unnormall.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Ha, też mi wyszedł Indywidualny Obserwator:)
    https://sweetcruel.wordpress.com/

    OdpowiedzUsuń
  16. No to zagadka nicku rozwiązana ;]
    Zwała, bo ja jestem 5w4, a więc... obserwator i indywidualista na skrzydle!
    Coś nas łączy, coś nas łączy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli zachowujemy się w miarę podobnie, jednak mamy kompletnie różne motywy tych naszych zachowań ^^

      Usuń
  17. wow! widzę że nie tylko ja jestem w pozytywnym szoku ale nie będę oryginalna: u mnie też się sprawdziło całkowicie!! niesamowite to jest. 9w8 to ja - nic dodać nic ująć... oprócz samej wiedzy sporo mi to dało na przyszłość - dzięki!!

    OdpowiedzUsuń
  18. Robiłam już kiedyś ten test,jestem 4w5 ;) W moim przypadku również się to sprawdziło,cała ja.

    OdpowiedzUsuń